Pulsar BHP

Dodane: 05-03-2020 10:41
Pulsar BHP

Pulsar BHP

Obowiązkiem pracodawcy, zawartym w przepisach w Kodeksie pracy, jest zapewnienie pracownikom szkoleń BHP, jednakże sam pracodawca także ma obowiązek udziału w odpowiednim szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Firmy działające w branży BHP posiadają w swojej ofercie specjalne szkolenia skierowane do pracodawców oraz osób kierujących pracownikami. Uczestnikami takiego szkolenia są pracodawcy, w tym osoby kierujące przedsiębiorstwami państwowymi, spółkami, zakładami prywatnymi czy urzędami oraz inne osoby kierujące pracownikami, przykładowo mistrzowie, brygadziści czy kierownicy wydziałów. Szkolenie jest przeprowadzone w formie seminarium wraz z metodą samokształcenia i kończy się egzaminem, który sprawdza przyswojoną wiedzę. Szkolenie BHP dla pracodawców trwa około szesnastu godzin i kończy się egzaminem przeprowadzanym przez organizatora. Po ukończeniu kursu wydaje się odpowiednie zaświadczenie, potwierdzające udział w danym szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom właściwe do danej pracy warunki. Regulacją tych warunków zajmuje się dział bezpieczeństwa i higieny pracy, który jest także zawarty w Kodeksie Pracy. Jednym z najważniejszych obowiązków zatrudniającego jest zapewnienie zatrudnionym pracownikom odpowiednich szkoleń BHP. Szkolenia takie są okresowe, więc co jakiś czas trzeba je powtarzać. Przeprowadzenie szkoleń można zalecić firmie działającej w branży, która zajmuje się BHP. Powierzenie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy profesjonalistom jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ daje gwarancję rzetelnego przeszkolenia pracowników, tym samym zwiększając ogólny poziom bezpieczeństwa w firmie. Osoby zajmujące się szkoleniami BHP wybiorą taką opcję szkolenia, która będzie odpowiednia dla danego zakładu, gdyż w różnych miejscach pracy mogą występować różne zagrożenia. Szkolenia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy najlepiej więc powierzyć w ręce specjalistów, żeby mieć pewność, że odpowiednie wymagania zostaną spełnione.

Outsourcing jest nazwą zapożyczoną z języka angielskiego, używaną na określenie konkretnej usługi. Sama nazwa po przetłumaczeniu oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Jeśli by przenieść to pojęcie na grunt bardziej przedsiębiorczy to wtedy okaże się, że outsourcing to nic innego, jak przekazanie zadań, funkcji czy projektów do wykonania zewnętrznej firmie. Najłatwiej będzie zilustrować zasadę działania outsourcingu na przykładzie związanym z BHP. Firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy oferują usługę outsourcingu, która polega na przejęciu wszelkich spraw związanych z BHP w danym zakładzie pracy. Pracodawca, który decyduje się na taką usługę, nie musi się już martwić sprawami BHP, ponieważ firma, której zostało to zlecone, zajmie się tymi kwestiami. Skorzystanie z outsourcingu jest często wygodnym rozwiązaniem, ponieważ konkretną sprawą zajmują się osoby, które się na tym znają. Usługa outsourcingu jest często wykorzystywana w branży zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy, ale nie tylko.

Outsourcing z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest często oferowany przez firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Co jednak należy rozumieć przez samo pojęcie outsourcingu? Usługa outsourcingu polega na niczym innym, jak na przekazaniu pewnych funkcji firmie z zewnątrz. W przypadku ochrony przeciwpożarowej chodzi o przekazanie spraw z tym związanych do realizacji firmie BHP. Dzięki korzystaniu z usługi outsourcingu pracodawca nie musi się martwić o kwestie związane z PPOŻ, ponieważ wszystkim tym zajmie się odpowiednia firma. Największą zaletą outsourcingu jest to, że sprawy związane z ochroną przeciwpożarową są powierzone w ręce wykwalifikowanych specjalistów. Specjaliści do spraw PPOŻ oraz strażacy pomogą spełnić danej firmie wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej, zawarte w przepisach prawnych. W ramach outsourcingu ochrony przeciwpożarowej są także przeprowadzane audyty, aktualność przeglądów i legalizacji sprzętów gaśniczych oraz ogólne zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.


© 2019 http://www.londonpub.wloclawek.pl/